Een uitleganimatie laten maken bij Emations Animatiestudio is een prima idee. We leggen je graag uit waarom. Stel je hebt een steengoed product en zoekt een slimme manier om je potentiële klanten aan te zetten tot actie? Of je een complex verhaal en je zoekt naar een simpele manier om dit uit te leggen? Of een dienst, waar iedereen van op de hoogte moet zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat het hele internet erover praat?  Onze uitleganimaties raken je doelgroep in het hart. Door middel van een doordacht verhaal en een slim idee. Zo brengen we mensen beweging. Letterlijk en figuurlijk!

.


Kijk eens naar de uitleganimatie Mediator die we voor het Wetenschappelijk Onderzoeksbureau Verkeersveiligheid SWOV hebben gemaakt.

.

.

Interne Communicatie

Goede interne communicatie maakt je organisatie sterker, efficiënter en productiever. Een uitleganimatie is een uitstekende tool om je boodschap te communiceren.

Van dienst tot product

Wie is je doelgroep? Op welk kanaal bevindt zij zich. Kaart hun probleem aan, jouw product of dienst lost het op. Zet aan tot actie.

Complexe zaken simpel

Alle informatie die je doelgroep dient te weten in 80 seconden. Je kernboodschap in een notendop. Overtuig en behaal je doelstelling.

Waarom werken met Emations animatiestudio?

Bekijk de video

-
Hoe laat je een uitleganimatie maken die aanzet tot actie ?

Net als ieder ander goed verhaal heeft een uitleganimatie een kop, een middendeel en een staart. Met deze klassieke structuur trek je de kijker in het verhaal en leid je ze er op een prettige manier doorheen. Daarom hanteren wij vaak een vaste opbouw van het script:

  1. We schetsen het probleem: wat lossen we op voor de kijker?
  2. De oplossing: je product of dienst
  3. Hoe werkt je product of dienst?
  4. Wat zijn de voordelen?
  5. Waar kan de kijker meer informatie vinden?

 


Wil je weten waarom je ‘u’ of ‘je’ gebruikt een uitleg animatie script? Lees ons blog eens omtrent  dit onderwerp. We leggen je graag onze afwegingen uit.

 

 

+
10 voordelen van onze animaties op een rij

  1. Verhoging van je omzet: 85% van de consumenten geeft aan dat ze eerder een product of dienst zullen afnemen als ze een uitleg animatie hebben gezien.
  2. Je beschikt over de perfecte pitch: onze animaties stippen zowel het ‘probleem’ van je klant als de oplossing aan: jouw dienst of product. Ze zetten bovenaan aan tot actie met een goede call-to-action. 
  3. Je doelgroep heeft weinig tijd: consumenten en managers waarderen het daarom zeer dat ze alle benodigde informatie over jouw product of dienst tot zich kunnen nemen in maximaal 75 seconden. Perfecte reden toch om een uitleganimate te laten maken!
  4. Meer traffic op je website: en een hogere ranking in google.
  5. Je doelgroep onthoudt je dienst of product veel beter: mensen onthouden 20% van wat mensen lezen en 10% van wat ze horen. Maar aan de andere kant onthouden mensen 80% van wat ze hebben gezien, jouw video. 
  6. Verover het hele internet: animaties zijn zeer geschikt voor doelgroepgerichte videomarketing. Bijvoorbeeld via Facebook, Twitter, Instagram, Youtube en Linkedin. Via Facebook kan je uitleganimatie simpel tienduizenden views krijgen. 
  7. Een database vol prachtige illustraties: voor een klein bedrag mag je alle illustraties uit onze animatie gebruiken op je website of powerpoint presentatie.
  8. Verhoging van online zichtbaarheid: een uitleganimatie laten maken is slim, en is de perfecte tool om je bedrijf online een gezicht te geven. Het draagt je merkwaarden uit. En is bovendien zeer ‘likeable’. Het geeft bovendien interne trots.
  9. Mensen blijven langer op je website: bezoekers blijven gemiddeld 2-8 seconden op een website. Door een uitleganimatie te laten maken blijven ze langer hanger en zullen ze dus eerder aankoop overgaan.
  10. De illustraties uit je uitleganimatie kun je gebruiken voor andere communicatiemiddelen, bijvoorbeeld in Word of Powerpoint of posters voor je interne communicatiecampagne. 

 


Twijfel je of een 2D uitleganimatie of een animatie in 3D het meest geschikt is voor jouw product? In ons blog leggen we je graag de verschillen uit. 

 

 

+
De voordelen van samenwerken met Emations Animatiestudio

  • We hebben een achtergrond in design en marketingcommunicatie. Zodoende kunnen we ons uitstekend verplaatsen in jouw markt, doelstelling of positionering. Dat scheelt een hoop tijd en verwarring.
  • Wij werken snel, efficiënt en voor een marktconforme prijs als je een animatie bij ons laat maken.
  • De mensen van Emations werken graag voor merken met ambitie.
  • We zijn gek op ingewikkelde materie. Saai? Integendeel. Zo leren wij iedere keer wat bij.
  • We houden niet zo van standaard templates. Ieder bedrijf heeft immers een eigen gezicht en verhaal. Toch werken we voor een marktconforme prijs.
  • Maar bovenal zijn we gek op uitleganimaties. En leggen we de lat iedere keer een stukje hoger. En daar plukken we samen de vruchten van. Goede reden toch om een uitleganimatie door Emations te laten maken?

+
Het type animaties dat je bij Emations Animatiestudio kunt laten ontwikkelen

• Uitleg van een dienst, product of concept
Interne communicatie
• Corporate story
• Salesgesprek of elevator pitch
• Instructies
• Commercial 

• Social media campagne: korte gif uitleganimaties op abonnementsbasis 

 


Uitleganimatie geschikt voor overheidscommunicatie? Zeker, we schreven een blog waarom de nieuwe donorwet schreeuwt om een animatie.

 

 

+
Wat kost een uitleganimatie bij Emations Animatiestudio?

De prijs van een uitleganimatie laten maken is sterk afhankelijk van het soort animatie en de lengte. Wij werken niet met een standaard pakket. Iedere organisatie heeft immers een eigen gezicht.

Wil je een offerte op maat, neem hier even contact op. Je mag ook even een mailtje sturen welkom@emations.nl 

 

+
Hoe gaat de ontwikkeling van een uitleganimatie in zijn werk?

We starten met een kennismakingsgesprek

Dat kan bij jullie op kantoor of via Skype, afhankelijk van de doorlooptijd. We inventariseren samen je boodschap en doelgroep. Om een dijk van een uitleg uitleganimatie te kunnen ontwikkelen  willen we graag antwoord op de volgende vragen:]

  • Meer informatie over de achtergrond van het project:
  • Wat is doelstelling van je product, dienst of interne communicatie programma?
  • Wat is de doelstelling van het uitleg animatiefilmpje wat we met elkaar gaan maken?
  • Wie is de doelgroep van de animatie: (Leeftijd/opleidingsniveau/interesse/man/vrouw):
  • Welke toon mag het verhaal in zich dragen? (serieus, zakelijk, trots, betrouwbaar, commercieel, informatief etc.)
  • Waar/hoe wordt de animatie vertoont? (website, social campagne, tv-screens)
  • Welke bezwaren kan de kijker van de animatie hebben?
  • Welk ‘probleem’ lost je product, dienst of interne communicatie programma op voor de kijker?
  • Hoe wordt dat probleem opgelost?
  • Hoe werkt je product/dienst/programma?
  • Wat zijn de voordelen van je product/dienst/programma voor de kijker?
  • Wat moet de kijker doen als hij het filmpje heeft bekeken (CTA)?

Gek genoeg zijn we niet op zoek naar meer informatie. Veel powerpoint slides met achtergrondinformatie maken de boodschap diffuus. Vooraf maak jij de inhoudelijke keuzes. De animatie en het script verzorgen wij.   

Op basis van de bovenstaande vragen ontwikkelen wij een script

Dit doen we middels een vaste methodiek. Zodat we een verhaal ontwikkelen waardoor je doelgroep zich aangesproken voelt. De basis van een goede uitleganimatie is een goed doordacht script. 

We zijn gewend om direct in het Engels te schrijven. En hebben inmiddels meer dan 100 animaties geschreven in het Engels. Een vertaalbureau kan bijvoorbeeld aan het einde worden ingeschakeld ter extra controle. Verder hebben wij animaties gemaakt in alle denkbare talen, van Duits tot Thais en Frans tot Braziliaans. 

Daarna selecteren wij een voice over

Man, vrouw, jong of toch oud? We doen je 3 stemvoorstellen. En zoeken net zo lang tot we het stemgeluid hebben gevonden die past bij de doelgroep en de boodschap versterkt. 

Op basis van het script ontwikkelen we een storyboard

In een stijl die past bij jouw merk. Emations Animatiestudio werkt niet met standaard pakketen, iedere organisatie heeft immers een eigen verhaal. Daarmee zijn we niet perse duurder dan andere gerenommeerde studio’s. In overleg selecteren wij een stijl die past bij het verhaal en aansluit bij de kijker. We zoeken vaak naar een ‘serieuze’ stijl, als organisatie wil je serieus gevonden worden. We maken daarom zelden gebruik van cartooneske characters. 

Animeren: er komt beweging in het verhaal

Na akkoord script, storyboard en stemkeuze brengen we het storyboard in beweging. Ontwikkelen een passend soundscape en zoeken naar de juiste muziek. 

Stap voor stap nemen we je mee in het proces

 Zodat je uiteindelijk de uitleganimatie laat maken die jij voor ogen hebt.

 


Wil je weten wat een goede lengte is voor een uitleganimatie?  Lees ons blog eens. 

 

+
5 Tips om je uitleganimatie video’s te boosten via Youtube of Vimeo

Je hebt een geweldige video laten ontwikkelen. Iedereen binnen de organisatie is enthousiast. De video staat op de frontpage van de website en is gedeeld via de geijkte social media kanalen. Maar jammer genoeg groeit het aantal viewers maar staag. Zonde natuurlijk van de investering die je als organisatie hebt gedaan.

We doen je graag 5 tips aan de hand om je uitleganimatie en youtube kanaal dusdanig te boosten dat je meer views krijgt.

1. Upload je video naar je premium Youtube of Vimeo kanaal

Youtube is op Google na de grootste zoekmachine op het internet. Video’s worden bovendien ook weergegeven als zoekresultaat in Google.  Een eigen youtube kanaal als bedrijf is dan ook onmisbaar. Youtube is het kanaal voor de massa. Waar Vimeo zich meer richt op kwaliteitsvideo, met minder advertenties. Hoe kom je hoger in de Youtube en Google rankings:

  • De  juiste Key-words
  • Beoordelingen van je uitleganimatie
  • Een goede geoptimaliseerde titel
  • Geef je animatie een killer omschrijven mee
  • Boost je video, hoe vaker hij bekeken is hoe hoger in de rankings
  • Voeg een ondertiteling toe
  • Maak een aangepaste thumbnail
  • Creëer een Youtube kanaal met waarde
  • Maar bovenal: ontwikkel een uitleganimatie van hoge kwaliteit waar naar gekeken wordt

 

2. Doe een goed key-word onderzoek

De juiste zoekwoorden vind je middels de zoekwoorden planner van Google Adwords. In de planner kun je zien hoe vaak er wordt gezicht op zoekwooorden. Bovendien krijgen je suggesties aangereikt van relevante zoektermen die je uitleg animatie kunnen boosten ten op zichte van de concurrentie.

Wat bij Google werkt, geldt ook via Youtube; gebruik de zoekbalk. Type de eerste woorden in zonder ‘enter’ te toetsen en Youtube doet je automatische een aantal key word ideeën aan de hand die interessant kunnen zijn voor je animatie.

Kijk welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld via de gratis tool van Youtube Tubebuddy. Via de tool je kun je ook zien wat de uitleganimaties van je concurrent doen qua statistiek.

Bekijk de statistieken in Youtube Analytics. Waarop zoeken je kijkers voordat ze jouw video tegen komen. Zoek onder verkeersbronnen en je komt een interessante lijst met zoektermen tegen.

Met Google Trends kun je zien welke zoektermen nu relevant zijn.

 

3. Optimaliseer je uitleganimatie

Laat Youtube (of Vimeo) weten waar je video over gaat. Gebruik een slimme titel die de lading denk je video dekt. Hou de volgende leidraad in gedachten: 

  • Wat wil jouw doelgroep lezen of zien?
  • Vertel in de beschrijving wat jouw video oplost voor de kijker
  • Geef de juiste tags mee. Tags die je gevonden in de zoekwoorden planner van Google.

 

4. Maak je kanaal interessant voor de bezoekers:

Voeg een header toe op je Youtube kanaal. Branding zorgt ervoor dat bezoekers direct weten dat ze aan het juiste adres zijn. Daarnaast kun je je header voorzien van een actie of meer attentie voor je laatste uitleg animatie. Daarnaast is het aardig om de kanaaltrailer aan te zetten om nieuwe kijkers te werven. Vertel in zestig seconden wie bent, waar je organisatie over gaat en wat bezoekers op regelmatige basis van je kunnen verwachten. Als ze je content interessant vinden volgt een abonnee vanzelf.  Maak afspeellijsten aan. Zo weten kijkers precies in welk kanaal ze de content kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Video, uitleg omtrent je producten, corporate interviews, producten. Hou het toegankelijk en overzichtelijk. 

 

5. Ontwikkel een uitleganimatie op juiste formaat: 1920 x 1080 en .mp4

Niet staat zo lullig als een animatie of video op lage resolutie. Je laat prachtige drone beelden schieten voor je corporate movie en ze staan gepixeld op Youtube. Een goede animatiestudio ontwikkelt je animatie in HD, 1920 x 1080 pixels. Bij voorkeur altijd een beeldverhouding 4:3 of 16:9. Youtbe en Vimeo adviseren zelf om het bestandsformaat mp4 aan te houden. Een MP4 is qua bestandsgrote iets kleiner dan Avi, dat scheelt zodoende loze upload tijd. Een video met 25 beelden per seconden is in principe genoeg voor animatie. Youtube of Vimeo spelen je video automatische af op HD voor een optimale beeldvertoning. Sinds het 4G tijdperk beschikt iedereen over een snelle verbinding dat ouderwets ‘bufferen’ nog maar zelden voorkomt. 


Bekijk de uitleganimatie eens die we voor de Gemeente Amsterdam hebben gemaakt. 

 

+
Hoe lang duurt het om een animatie te ontwikkelen?

Gemiddeld genomen duurt de ontwikkeling van een uitleg animatie van 80 seconden ongeveer 4 werkweken. We kunnen vaak direct van start met je project. Heb je een strakke deadline en wil je meer weten over onze beschikbaarheid, neem dan even contact op: 020 – 261 91 14