Overheidscommunicatie bestrijkt een breed gebied. Hebben we het over ‘de overheid’, dan hebben we het over ministeries, provincies, waterschappen en gemeenten. Deze laten vaak animaties ontwikkelen als onderdeel van een campagne om burgers te informeren over nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij, bij de provincie of in de gemeente. Bij Emations Animatiestudio hebben we inmiddels veel ervaring op het gebied van overheidscommunicatie. Wil je meer weten? Leg ons je case voor. Wij geven je graag vrijblijvend advies!

Meer weten?
Vrijblijvend advies. Direct een offerte.

Waarom werken met Emations animatiestudio?

  • We hebben ± 250 animaties en 100 infographics in 11 talen gemaakt. Voor meer dan 75 tevreden opdrachtgevers.
  • Wij werken graag voor slimme opdrachtgevers die de lat hoog leggen. Dat doen wij zelf namelijk ook.
  • We hebben een stevige achtergrond in marketing en communicatie. En denken graag mee over strategie, doelstelling en markt.
  • Wij zijn sociaal en maatschappelijk betrokken. Wij zoeken dat ook bij onze opdrachtgevers.
  • Onze tarieven zijn marktconform en schaalbaar.
Bekijk de video

 

Wil je weten hoe we jouw doelgroep kunnen overtuigen?
We geven je graag vrijblijvend advies, bel: 020 - 2619114
Meer weten?
Vrijblijvend advies. Direct een offerte.

Meer informatie:

+
Voorbeelden van overheidscommunicatie

Wij maken veel overheidsanimaties. Een aantal voorbeelden op een rij:

  • Zo ontwikkelden we voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een animatie over gezonde voeding.
  • Voor de provincies Utrecht en Limburg een animatie om vaker de fiets te pakken .
  • En voor de gemeente Amsterdam een animatie om het werken in de hospitality-sector te bevorderen. 

Overheidsbeleid is dus uitstekend weer te geven in eenvoudige doeltreffende online marketing tools als animatie en infographic.

+
Wat is er speciaal aan animatie voor de overheid

Wat animatie voor de overheid speciaal maakt, is de – vaak – brede doelgroep. Rijksoverheid communicatie is doorgaans bedoeld voor iedereen in de maatschappij: van jong tot oud en van hoog- tot lager-opgeleiden. Daarmee moet een goede overheidsanimatie appelleren aan het gevoel en het begrip van vrijwel iedereen. Dus ook aan dat van mensen die de Nederlandse taal minder goed machtig zijn. Vaak zie je dan ook dat ze worden ondertiteld in de meest gangbare talen van onze Nederlandse samenleving.      

+
Waaraan voldoet een goede overheidsanimatie?

Goede overheids animaties zijn in staat om complexe, politieke boodschappen op een begrijpelijke manier uit te leggen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), bijvoorbeeld liet onlangs twee eenvoudige animaties maken die op heldere wijze uitleg geven over e-factureren aan de overheid. Hiermee wil de RVO de drempels wegnemen die ondernemers ervaren bij het sturen van zo’n e-factuur. Ook instanties als de Belastingdienst en het UWV maken vaak succesvol gebruik van uitleg animaties om mensen te informeren over – vaak complexe – zaken.

+
Animaties als onderdeel van een overheidscampagne

Overheidsanimaties staan bijna nooit niet op zichzelf. Ze maken vrijwel altijd onderdeel uit van online communciatie overheid campagne. Voorbeelden van dergelijke (rijks)overheidscampagnes vind je bijvoorbeeld hier.

Ook voor bijvoorbeeld een animatie waterschappen, provincie animatie of infographic rijksoverheid geldt dat ze vrijwel altijd zijn ingebed in een bredere overheid online marketing campagne. Bij een gemeente animatie zie je dat ze niet alleen worden ingezet voor het verstrekken van informatie aan burgers, maar ook worden ingezet voor doeleinden als city marketing.

+
Infographic ministerie

Naast het ontwikkelen van animaties als onderdeel van overheidscampagnes, maken we ook steeds meer infographics ministeries. Niet zo verwonderlijk, want inmiddels zijn deze populaire, geïllustreerde afbeeldingen – creatief voorzien van summiere tekst en cijfers – niet meer weg te denken uit de communicatiewereld. Infographics maken (complexe) informatie op een begrijpelijke, visueel en tekstueel aantrekkelijke wijze uiterst toegankelijk. Naast uitleganimaties, dus een uitstekend middel voor overheden om hun campagnes kracht bij te zetten.