Denk je erover om een animatie voor social media te laten maken? Een goed idee, consumenten brengen immers steeds meer tijd door op hum mobiel. Dagelijks hebben we onze telefoon gemiddeld 2500 keer in onze handen. We brengen dan ook heel wat uur door op social media. 58 minuten op Facebook, 53 minuten op Instagram, 40 minuten op Youtube, 35 minuten op Snapchat en 3 minuten op twitter. De social media kanalen ze de laatste jaren dan ook onmisbaar geworden in de portefeuille van een communicatie professional. Een hoe beter de interesse van een consument voor je dienst aanwakker opwekken en vasthouden dan met een sociale media animatie?

Waarom werken met Emations animatiestudio?

Bekijk de video

-
Animatie Facebook Campagne

Per dag wordt er meer dan 100 miljoen uur aan video op Facebook gekeken, over social media bereik gesproken. Niet zo gek dus dat heel veel bedrijven hun diensten, producten of merk onder de aandacht proberen te brengen op Facebook.

Waarom een Facebook animatie?

  • Facebook heeft een enorm bereik;
  • De resultaten van een Facebook animatie zijn meetbaar;
  • Je kunt heel gericht een doelgroep aanspreken.
  • Om tot een succesvolle animatie Campagne te komen op Facebook zijn er wel een paar voorwaarden.

Zorg voor een juiste lengte

Een animatie voor Facebook is gemiddeld iets korter dan een uitleg animatie op een anders social media kanaal. We adviseren een animatie lengte aan te houden tussen de 30 en 60 seconden. Een mooie lengte om de aandacht van de kijker vast te houden en je boodschap te kunnen vertellen.

 

Maak gebruik van de Facebook pixel

De pixel op Facebook is vervolgens één van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle Facebook animatie campagne. De pixel analyseert wat de kijkers van je animatie doen en welke pagina’s ze bezoeken. Op basis hiervan je kun nog gerichter communiceren met je doelgroep.

Focus je op de boodschap van je animatie

Of het nu een Facebook animatie betreft of andere vormen van communicatie, relevantie is Key. Selecteer je doelgroep zorgvuldig en zorg dat je verhaal relevant is. Kies  je alleen voorlichting of wil je ook een actiematige component inbouwen? Analyseer je doelgroep en geef je de informatie met je Facebook animatie waar ze naar op zoek zijn.

+
Animatie op Youtube 

Animatie en video zijn populairder dan ooit. Als bedrijf kun je er natuurlijk niet om heen om animatie op te nemen in je middelen mix. Youtube is uiteraard nog altijd het meest populaire social media platform voor animatie en video. Per minuut wordt er 400 miljoen uur aan video geüpload en per dag wordt 1 miljard uur aan content bekeken.

We geven je 5 redenen animatie het beste tot zijn recht komt op Youtube:

  • Youtube is na Google nog altijd de grootste zoekmachine. Je animatie heeft dan ook een ineens bereik mits hij goed geplaatst wordt.
  • De kijkers van je animatie kun je blijven volgen met remarketing. Via Google kun je advertenties tonen in het Google Display Network. Extra informatie dus over je potentiële klanten.
  • Animatie is zeer goed meetbaar op YouTube. Wanneer haakt je kijker af, hoeveel wordt de video gedeeld, wat zijn de kijkerscijfers. Zodoende kun je nog specifieker bezig zijn met het terugverdienden van je animatie
  • Animatie op YouTube is goed te embadden in je eigen website. Zodoende hou je je website snel. Bovendien is de vormgeving van de speler aan te passen naar je eigen voorkeuren.

+
LinkedIn animatie

Op linkedin heb je twee opties voor het plaatsen van je animatie. Native video waarbij je de animatie op Linkedin zelf plaats. Of ’embedded’ in je Linkedin post middels een linkje naar een ander social media video kanaal.

Waar Facebook of Instagram een wat meer social component in zich dragen heeft Linkedin natuurlijk een meer zakelijke kant. Animatie op Linkedin is dan ook uitermate geschikt om je expertise, vaardigheden en kennis te delen met je netwerk.

Er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden tijden de ontwikkeling.

Zorg voor goede ondertiteling. Een video waarbij je een ‘talking head’ (jezelf!) combineert met animatie wordt zeer goed gewaardeerd. Waar een animatie op andere social media als Facebook en Instagram in de smaak valt als hij kort van lengte is. Geldt dit voor een animatie op LinkedIn minder, een animatie mag best een lengte van 2-3 minuten hebben. Maar ook hier geldt, wees relevant. Hoe informatiever de boodschap hoe langer de kijker blijft hanger hoe meer verbinding met je dienst, product of merk.

+
Instagram animatie

Animatie en video is razend populair op Instagram. Helemaal nu IGTV geïmplementeerd is. Animatie content delen middels je stories en tijdlijn met een lengte die jij graag wenst. Relevante content over je dienst, merk of product in 1 minuut. Maar hoe val je nu op tussen al die mooie foto’s en video’s op die tijdlijn? Met een animatie, jongeren zijn er gek op. Een animatie op Instagram geeft net dat beetje extra creativiteit en frisheid. Bekende illustratoren en animatoren met een grote schare volgers worden dan ook vaak betrokken bij een animatie campagne op Instagram. Wees fris, vernieuwd en creatief en durf als merk eigenwijs te zijn, nog meer in beeld dan tekst. Dit sluit nauw aan bij de doelgroep.

+
Animatie content marketing

Sinds de opkomst van social media is het communicatielandschap dusdanig veranderd. Het ouderwets pushen van een product of dienst wordt steeds lastiger door publieke opinie, de overlaad aan online concurrentie en reviews. Het wordt als organisatie dan ook steeds belangrijker om op een relevante aantrekkelijke manier potentiële klanten van dienst te zijn. Een content marketing animatie is een slimme aantrekkelijke tool.

Alle relevante informatie in een kort tijdsbestek. Geen reclame of andere opsmuk, alleen informatie die de kijker inspireert, problemen oplost en vragen beantwoord. Kortom relevante informatie. Een content marketing animatie video  een vriendelijke, laagdrempelige manier van communicatie waarmee je de meerwaarde van je bedrijf over het voetlicht kunt brengen. Een effectieve tool om klanten aan je merk te binden.

Met een content marketing animatie stel je de behoefte van de klant centraal en niet je eigen producten en diensten. Verspreid de animatie op het kanaal waar de behoefte voor de desbetreffende informatie het grootste is.

+
Tiktok animatie

Tiktok is razend populair onder jongeren, de Gen Z (millennials en tieners) generatie. Een video duurt gemiddeld 15 seconden en kan worden voorzien van effecten en filters. Op social media platform Tiktok kun je echter ook zelf video, of animatie uploaden. De link tussen jongeren en animatie is al gauw gelegd, bedenk een leuke invalshoek aansluitend bij de jeugdige doelgroep en voeg passende hashtags toe. TikTok is inmiddels 1,5 miljard keer gedownload. Advertenties zijn nog in de beta-modus, maar worden ongetwijfeld gelanceerd.