Het is niet zo makkelijk om je product of dienst in korte tijd uit te leggen. Een 2D animatie van Emations legt in 80 seconden uit waar doorgaans heel veel woorden voor nodig zijn. We hebben een achtergrond in marketingcommunicatie, daardoor begrijpen we niet alleen hoe je doelgroep denkt. Maar nog belangrijker, hoe we ze aan kunnen aanzetten tot actie. En dat is toch de reden waarom je een animatie wilt laten ontwikkelen?

Kijk bijvoorbeeld eens naar de 2d animatie die we voor Pensioenfonds ING hebben gemaakt. Dit geeft een goed beeld wat je bij Emations kunt verwachten.

Waarom werken met Emations animatiestudio?

Bekijk de video

Hoe maken we samen een goede 2D animatie die bekeken wordt:

Allereerst maken we kennis. Hebben we een klik. Vertrouwen en positieve energie is een belangrijk voorwaarde om een goede samenwerking aan te gaan met elkaar. We willen je organisatie graag leren kennen. Zodat we je van goed advies kunnen voorzien bij het formuleren van de randvoorwaarden. Wij werken graag middels een vaste methodiek waarbij we de kijker van de animatie centraal stellen. We willen ze immers in het hart raken en overtuigen van jouw verhaal.

2D animaties van Emations hebben vaak de volgende opbouw

1. Welk probleem lossen we op voor de doelgroep?

2. Wat is de oplossing: jouw dienst/product/ concept/ bedrijf / programma

3. Hoe werkt het?

4. Wat zijn de voordelen?

5. Waar kan ik meer informatie vinden?

Deze boodschap verwerken we in een script. Bij akkoord vertalen we je script in een storyboard. In een illustratieve stijl die past bij je verhaal. Ben je content met de content. Dan gaan we over naar de fase waar alles bij elkaar komt: het animeren. Mooie geluidseffecten en muziek maken je animatie helemaal af. Desgewenst kunnen we ook een goede videomarketing strategie voor je uitrollen. 

Waarom een animatie laten maken door Emations?

  • Wij hebben veel ervaring met het vertellen van verhalen. 
  • We zijn afkomstig uit de communicatie hoek. Zodoende kunnen we niet alleen een 2d animatie voor je maken. Maar helpen wij je als animatiestudio ook met het formuleren van je kernboodschap. Of een klankbord zijn bij implementatie van je strategie. 
  • Denken in doelgroepen en markten zit in daarom in ons dna.
  • Wij werken snel, efficiënt en voor een marktconforme prijs.
  • We hebben meer dan honderd animatiefilms gemaakt.
  • We kunnen je ook helpen met je online campagne om je animatie optimaal vindbaar te maken.

 

Het effect van een goede animatie:

2D animaties zijn een effectieve, duidelijke manier om je boodschap over te brengen. Want animatie werkt. Wist je dat 75% van het online consumenten verkeer bestaat uit video? Instagram is bijvoorbeeld een zeer interessant podium om je animatie video te communiceren. Wij schreven er een blog over. 

Stel dat je voor jouw bedrijf een ingewikkelde boodschap hebt die snel en in heldere taal uitgelegd moet worden. Dan kun je deze het best laten verpakken in een animatie. Met een animatie in 2D heeft jouw doelgroep in 1 minuut inzicht in de boodschap van je product, dienst of organisatie. 

De kosten van een op maat gemaakte animatie:

Wij geloven niet in standaard animatie pakketten. Bij Emations kun je echt een unieke animatie laten maken Iedere organisatie heeft immers een eigen verhaal en eigen gezicht. Wordt daardoor de animatie duurder? Nee, niet perse. Wij hebben veel ervaring waardoor wij snel kunnen werken. De ontwikkeling van een animatie verloopt middels een overzichtelijk proces:

  • Kennismaking. Inhoudelijke brainstorm en terugkoppeling
  • Ontwikkeling van het script
  • Storyboard op basis van het script
  • Keuze van de stem en muziek
  • De productie: het animeren
  • Afwerking en oplevering video in .avi of mpeg

Wil je weten wat een animatie voor jouw organisatie kost? Neem dan hier contact op. We kunnen je direct van de juiste informatie voorzien. 

Schijf een goed script voor je animatie

Uiteraard beginnen we pas met het schrijven van je script als je precies weten wat je wilt overbrengen. Hiervoor is een zogenoemde briefing nodig: jij als opdrachtgever  formuleert – liefst zo kort en accuraat mogelijk – het probleem, de oplossing en de voordelen van het product of de dienst die wordt aangeboden. En waar je daarover meer informatie kunt vinden. 

De structuur van je animatie script: What, How en Why

Het script van een goede animatie heeft meestal een vaste opbouw. Ze werken het best als je een logische volgorde hanteert. Meestal ziet die er zo uit:

  1. Het schetsen van een probleem (‘what?’)
  2. De oplossing daarvoor
  3. Hoe werkt het? (‘how?’)
  4. Wat zijn de voordelen? (‘why?’)
  5. Wat is de ‘call to action’?

Net als ieder ander goed verhaal heeft een animatie een kop, een middendeel en een staart. Met deze klassieke structuur trek je de kijker in het verhaal en leid je ze er op een prettige manier doorheen. Laten we hier wat dieper op ingaan:

De kop: What

Alles wat je aanbiedt, lost een probleem op. Anders heeft het geen zin om het aan te bieden. Dus begin je script met het beschrijven van het probleem van je doelgroep waarvoor jij de oplossing biedt. Maak dit probleem zo relevant en zo groot mogelijk. Hiermee trek je de aandacht en voorkom je dat je kijkers afhaken. Schets hun probleem! Daarna kom je direct met de oplossing voor dat probleem: jouw product of dienst.

Ga niet meteen in op de specifieke kenmerken van je product of dienst. Die komen later in de animatie aan bod. Je publiek is in eerste instantie op zoek naar de oplossing voor hun probleem. Geef die direct! Anders verlies je je kijkers.

Het middendeel: How

Na het schetsen van het probleem en het geven van de oplossing is het tijd om uit te leggen hoe je product of dienst het probleem van je doelgroep oplost. Zorg er daarbij voor dat je niet teveel in (technische) details treedt. Ook daarmee verlies je je publiek. Schets in heldere bewoordingen hoe je product of dienst werkt. En hou het vooral simpel! Voor de details van je product of dienst zijn andere middelen geschikt. Zoals bijvoorbeeld je website, infographics of (online) brochures.

De staart: Why

Simpelweg uitleggen hoe je product of dienst werkt, is uiteraard niet genoeg. In het ‘why’-gedeelte leg je je publiek uit waarom ze specifiek voor jóuw product of dienst moeten kiezen. De concurrentie heeft immers dezelfde oplossing voor het probleem van de doelgroep. Hier gebruik je dus je overredingskracht en komt je merk pas echt in beeld. Wat heeft jouw product of dienst dat de concurrentie niet heeft? Welke voordelen zijn er te noemen? Waarvoor moeten ze speciaal voor jou kiezen? Omdat dit het ‘verkoopdeel’ van je animatie, is het belangrijk dit deel zo kort mogelijk te houden. Je doelgroep is niet op zoek naar een verkooppraatje maar naar een oplossing van zijn of haar probleem. En die lever jij!

Last but not least: ‘the Call To Action’ van je animatie (CTA)

Uiteraard is je animatie niet bedoeld om mensen wijzer te maken door ze iets uit te leggen. Je wilt immers je product of dienst verkopen. Dus is het belangrijk dat ze tot actie overgaan om klant of lid van je te worden. Dit doe je met een oproep die we ‘the Call To Action’ (CTA) noemen. Doen ze dit niet, dan was het schrijven en produceren van je animatie verspilde moeite. Dus roep ze op om je product of dienst te gebruiken, je E-book te downloaden, of je animatie te delen op social media. Zorg er in ieder geval voor dat ze de actie ondernemen waarvoor jij de animatie hebt bedoeld. Bekende calls-to-action zijn ‘download hier’, ‘schrijf je in’ of ‘probeer de gratis demo’. Kies diegene waarvan jij het idee hebt dat ze het beste past bij je.