Wij vinden dat een 3D animatie niet alleen iets moet uitleggen. Want met uitleggen alleen zet je niet aan tot actie. Een 3D animatie van Emations heeft als doel te overtuigen. Dan pas zet je je doelgroep echt in beweging.

Daarom werken we bij Emations altijd met een vaste methodiek om je verhaal te vertellen. Waarbij we altijd een ‘probleem’ voor de kijker op willen lossen. Zo houden we aandacht vast en trekken de kijker van je animatie in het verhaal.

Waarom werken met Emations animatiestudio?

Bekijk de video

Waarom zou je een 3D animatie laten maken?

Je wilt je product of dienst delen met een zo groot mogelijk publiek. Maar hoe doe je dat? Hoe breng je de boodschap zo over dat je de doelgroep in het hart raakt. Zodoende dat je doelgroep daadwerkelijk in actie komt?

Bij Emations werken mensen met veel ervaring in het maken van animaties. Wij hebben al voor veel bedrijven, organisaties en overheden complexe materie teruggebracht naar heldere beelden die blijven hangen. Die werken. Zodat het resultaat wordt behaald wat onze opdrachtgevers voor ogen hadden.

Waarom werkt een 3D animatie zo goed?

Mensen zijn primair ingesteld op visuele communicatie. Wist je dat 85 % van de dingen die we onthouden gebaseerd zijn op beeld? Een beeld blijft dus veel beter hangen dan tekst. Daarom is een 3D animatie door Emations laten maken zo effectief.

Wist je dat 75% van het internetverkeer van consumenten de komende jaren uit video bestaat? Een 3D animatie laten maken is dan ook op de langere termijn een uitstekend idee.

Is het duur om een 3D animatie te laten maken?

Bij de kosten van een 3D animatie zijn afhankelijk van een aantal factoren. Denk hierbij aan lengte, complexiteit en wel of geen video, characters. We gaan graag met je om tafel om de werkzaamheden in kaart te brengen. Zo kunnen we je snel een passend voorstel en planning doen toekomen. 

Hoe gaat het ontwikkelen van een 3D animatie in zijn werk?

Het ontwikkelen van een goede 3D animatie kan best complex zijn. Een goed proces is dan ook essentieel. Hieronder de 11 stappen van het proces. We doorlopen ze één voor één zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

    1. Script en voice over
    2. Concept en storyboards
    3. 3D-modeling 
    4. Texturen
    5. Rigging
    6. Animatie
    7. Verlichting
    8. Camera-instelling
    9. Renderen
    10. Geluidseffecten en muziek

1. Het script 
Een goed verhaal of concept is essentieel voor een goede animatie. Aan de hand van jouw wensen en ideeën schrijven we een script.

2 Concept en storyboard
De tweede stap in een 3D-productie is het visualiseren van het script naar een storyboard. We tekenen alles scene’s één voor één uit. Zodat je een compleet beeld hebt van de storyline. Dat doen we in twee dimensies: 

De eerste dimensie is tijd: wat gebeurt er als eerste en als laatste. De tweede dimensie is interactie: hoe reageert de voice-over (je verhaal) op de beelden, hoe zorgen visuele overgangen en effecten voor het verbinden van de beelden, hoe reageert de stem op de muzikale soundtrack? Alle onderdelen in een 3D animatie hangen samen en communiceren met elkaar. Dit leggen we vast in het storyboard. Zo weten we waar we welke impact op je doelgroep gaan bereiken. 

3 . Modeling 
Nadat het storyboard en het script zijn goedgekeurd focussen we ons op het bouwen en modelleren van personages en objecten. Zo ontstaat er een eerste beeld van de wereld in 3D.

4. Texturen
Een 3D-model zonder texture is nog grijs en emotieloos. Daarom voegen we een laag toe, ook wel mapping genoemd. Dit doen we bijvoorbeeld doormiddel van een 2D plaatje met patroon. Hier komt vaak de kleur van een model uit voort. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de texture van een boom, huis, character enz. 

5. Rigging
Is het character oke bevonden en de texture in orde. Dan laten we de characters echt tot leven komen. Met character animatie  begint het lopen en praten. 

6. Animatie
In de fase van animeren komt alles samen. Zo worden de 3D objecten geplaatst en verplaatst. Er worden ‘keyframes’ gemaakt, waarbij de animator de objecten op een frame-voor-frame basis manipuleert, vergelijkbaar met oude handgetekende tekenfilms. De voice over en het storyboard vormen hierbij de basis. 

7. Verlichting
Kloppen alle timings met de stem. Zit er een goede flow in de animatie.
Dan brengen we verlichting aan. Schaduwen geven diepte. En brengen veel sfeer. Bij verkeerd gebruik van licht kan een scène ondersneeuwen, objecten er hard of vlak uit laten en de animatie een onnatuurlijk gevoel oproepen. In 3D bestaan lichten niet zoals in de echte wereld. 3D licht zijn objecten die zijn ontworpen om te simuleren hoe verlichting in het echte leven werkt, maar om de gewenste resultaten te behalen, moet u een aantal instellingen toepassen, niet alleen voor de lichten, maar ook voor de materialen.

8. Camera-instelling
De camera in een 3D animatie is een geweldig hulpmiddel. In 3D bestaan ​​er, in tegenstelling tot de echte wereld, geen fysieke beperkingen. Je kunt een scène creëren waarin de camera je meeneemt op een reis door de bloedvaten van een menselijk lichaam, of als ​​oog in de lucht. De camera kan worden gebruikt om onmogelijke perspectieven te creëren. 

9. Renderen
Het renderen is één van de laatste stappen in een 3D proces. Het opslaan en gereed maken van de animatie. De computer berekent de verlichtingen, schaduwen in samenhang met texure en speciale effecten. 

Een stap die veel tijd in beslag neemt. Een paar seconden renderen kan al gauw uren duren. Een goede planning en communicatie is essentieel. 

10. Geluidseffecten en muziek
Om de 3D animatie echt tot leven te laten komen brengen we geluidseffecten aan. Auto’s, characters die praten, wind, bomen. Subtiele geluidseffecten versterken de emotie die een animatie bij de kijker oproept. De uiteindelijk muziek maakt het af. Comperen we muziek op maat, of maken we gebruik van reeds bestaande muziek? 

Zo werken we stap voor stap met elkaar naar het resultaat dat jij voor ogen hebt. Een prachtig avontuur met een mooi resultaat als gevolg!