De wereld om ons heen wordt steeds complexer. De hoeveelheid data en informatie stijgt exponentieel. Organisatiestructuren worden ingewikkelder en productinstructies uitgebreider. Processen zijn niet altijd meer in één keer te begrijpen. Kortom als organisatie is het tegenwoordig een hele uitdaging om de juiste informatie op een effectieve manier over te brengen aan je doelgroep. Daarbij kan Emations je helpen. Wij bundelen onze kennis van marketingcommunicatie en gevoel voor illustratie. Bij Emations Animatiestudio kun je een Infographic laten maken die er niet alleen mooi uit ziet maar ook een goed verhaal vertelt. Zodoende behaal je het resultaat dat jij voor ogen hebt.

Bij een goede infographic laten maken staat het verhaal centraal

Door onze achtergrond in reclame en communicatie zijn wij het gewend om het juiste verhaal te filteren uit een grote hoeveelheid informatie en data. We rusten niet voor we tot de kern van de zaak zijn doorgedrongen. Op welke markt richting wij ons, wat moet de doelgroep daadwerkelijk weten als ze jouw infographic onder ogen hebben gehad? 

Als we daar eenmaal achter zijn, komen we op basis van een slimme invalshoek tot een goed verhaal. Een verhaal wat we vertellen middels beeld. En dat werkt. Vraag maar aan onze opdrachtgevers. Van grote spelers als Nuon, McDonald’s, FMO, Carlson Wagonlit of PWC. Tot kleinere partners als RIBW Groep of OfficeBox. Kortom een infographic laten maken bij Emations is een verstandige keuze.
.

10 redenen waarom een infographic laten maken een goede keuze is

  1. Consumenten of medewerkers gunnen zichzelf steeds minder tijd om te lezen. Een goede infographic geeft hen de mogelijkheid tot scannen. En zodoende toch de gewenste informatie op te nemen. Wel zo effectief!
  2. Een infographic laten ontwerpen verstandig, een infographic is het perfecte middel om complexe materie op een simpele wijze te vertellen
  3. (Nieuws)media zijn gek op infographics. Het is dus een slim idee om naast je persbericht ook een infographic aan te bieden.
  4. Ons brein is gek op beeld. Uit onderzoek blijft dat 80 tot 90% van de dingen die we onthouden gebaseerd zijn op beelden.
  5. Een infographic trekt veel sneller de aandacht van het oog dan een tekstuele boodschap.
  6. Infographics zijn makkelijk te delen via social media. En geven een boost aan je vindbaarheid middels SEO.
  7. Een goede infographic heeft overtuigingskracht en zet aan tot actie. Dat is toch de bedoeling van communicatie?
  8. Infographics zijn in elk formaat te maken en makkelijk vorm je geven in de huisstijl van je merk.
  9. Media zijn gek op infographics. Het is dus een slim idee om naast je persbericht ook een infographic te laten ontwerpen.
  10. Wel eens overwogen om je infographic te animeren? Een zeer krachtige manier van overbrengen van informatie.

 

Waarom een infographic laten ontwerpen door Emations?

  • Emations Animatiestudio heeft veel ervaring in reclame en communicatie.
  • Infographics ontwerpen ontwikkelen wij snel, efficiënt en voor een goede prijs.
  • Wij werken graag voor merken met ambitie, groot en klein.
  • We zijn gek op complexe materie. Saai? Integendeel. Eervol, zeer zeker!
  • Onze infographics zijn bij uitstek geschikt om te delen via social media
    als Twitter, Facebook, Instagram en Snapchat.
  • We hebben veel kennis van online marketing. Zodoende kunnen we je infographic ook boosten middels Google Adwords, Linkedin- of Facebook advertising..

 

Wat kost het om een infographic te laten maken?

Emations Animatiestudio werkt snel en voor een marktconforme prijs. De kosten van een infographic zijn sterk afhankelijk van de hoeveelheid informatie en complexiteit die je wilt overbrengen. Een gemiddelde infographic kost ongeveer 1,5 – 2 dagen om te maken. 

Daarbij staat bij elke infographic die we ontwikkelen het verhaal centraal. De boodschap moet kort en helder en begrijpelijk overkomen bij je doelgroep. Wil je een offerte en planning op maat? Neem even contact op.

Hoe lang duurt het om een infographic te laten maken?

De gemiddelde doorlooptijd van een infographic is ongeveer 2 werkweken. Meer weten? Neem even contact op. Wil je liever een animatie laten maken kijk dan hier.

Hoe maak je een goede infographic?

Wij schreven er een uitgebreid blog over. Voel je vrij om inspiratie en goede ideeën op te doen. We zijn ervaren infographic ontwerpers.

Tips voor het laten maken van een goede infographic

Vroeger was het enkel genoeg om een infographic te laten maken en online te zetten, aandacht verzekerd. Maar tijden zijn veranderd. Infographics schieten als paddestoelen uit de grond. Social media maakt delen zeer gemakkelijk. Kwaliteit is daarom belangrijker dan ooit om op te vallen tussen al die concurrentie. Inmiddels hebben wij een 15-tal jaar ervaring met het ontwikkelen van goede infographics. We hebben fouten gemaakt en daar van geleerd. Hier zijn enkele tips die wij hebben geleerd in de loop der jaren.

1. Hou altijd je doelgroep in gedachten bij het laten maken van een infographic

Infographics die het meest gedeeld worden op social media en die online de meeste aandacht trekken zijn altijd de infographics die voor een bepaalde doelgroep zijn gemaakt. Zorg ervoor dat je relevant bent voor je doelgroep. De ene doelgroep is de andere niet. Een tone-of-voice voor een hoger opgeleid publiek is heel anders dan een seniore doelgroep met een anders interessegebied.

2. Hou het simpel

Een van de grootste voordelen van infographics is dat ze de meest ingewikkelde processen op een simpele manier kunnen uitleggen.  Maar daar zit ook gelijk het grootste gevaar. Een infographic kan ook nodeloos complex worden, waardoor deze meer vragen oproept dan vragen beantwoord. Hoe slimmer, overzichtelijker en eenvoudiger de boodschap en het proces. De makkelijker je kijker wordt geënthousiasmeerd. 

3. Breng focus aan 

Begrijpelijkheid van je infographic gaat uiteindelijk over focus. Gebruikt niet een overkill aan cijfers, feiten en data. Maar kies één onderwerp en focus op één boodschap. 

4. Illustreer en maak je infographic visueel

Veel infographics bevatten veel tekst. En op de plekken waar nog ruimte is wordt nog een icoon of illustratie geplaatst.  Infographics die het beste werken zijn de infographics met een goede balans tussen illustraties en tekst. Het brein is zo ingesteld dat beelden beter worden onthouden dan tekst. Zorg voor pakkende illustraties in een moderne stijl.

5. Promoot je infographic

 Infographics gaan niet automatisch viral. Als je wil dat je infographic wordt gedeeld en bekeken zorg dan voor veel online zichtbaarheid. Deel je infographics op een sociale media, stuur je infographic samen met een persbericht naar bekende weblogs. Voeg hem bij in je nieuwsbrief. Adverteer via Facebook, Twitter, Linkedin en Google. Samengevat: promoot, promoot en promoot.

6. Maak het gemakkelijk om je infographic te bekijken

Ontwikkel een handzaam formaat maar hou een goede leesbaarheid in gedachten. Zorg ervoor dat je kleinste lettertype  zonder al te veel moeite kan worden gezien. Je infographic moet gemakkelijk te lezen en te bekijken zijn, ongeacht gebruiker. 600 pixels breed is een goede breedte om naar te streven. We raden een maximale lengte aan van 8000 pixels aan. Veel langer en je raakt de aandacht van je kijker kwijt.

7. Maak je infographic niet te zwaar

Naast lengte en breedte van een infographic is ook de zwaarte een aandachtspunt. Niet iedereen heeft een super snelle verbinding. Maak je infographic dan ook niet groter dan 1,5 MB.

8. Voeg witte ruimte toe

Durf wit ruimte toe te passen. Geeft teksten en illustraties de ruimte om te ademen. Zo ontstaat evenwicht je design. Zo benadruk je de belangrijkste onderwerpen. 

9. Zorg voor een fantastische titel

Prikkelende titels. Titels die iets oplossen voor je doelgroep wakkeren de interesse aan. Denk bijvoorbeeld aan titels met een vraag. Een cijfer of stelling. Zorg dat de titel de lading van je infographic dekt. En de kijker de prikkel geeft om direct meer te weten te komen. 

10. Focus op de flow

Een goede infographic vertelt een verhaal. De infographic neemt je stap voor stap mee op een ontdekkingsreis van de informatie waar je naar op zoek bent. Alle onderwerpen zijn in elkaar verweven en ideeën geïntegreerd. Veras de kijker met interessante cijfers. Hoe meer flow, hoe minder snel de lezer afhaakt. 

11. Controleer je feiten en cijfers in je infographic

Niets zo vervelend als achteraf blijkt dat de data van je infographics niet correct is. Laat je gegevens nog eens extra controleren door een onderzoeksbureau of financiële afdeling. Zorg dat je accuraat bent. Controleer en weest kritische. In de loop van de jaren hebben we zelf deze fouten gemaakt:

  • werken met statistieken die nog klopten
  • bronnen die achteraf verkeerd bleken geïnterpreteerd
  • data die niet correct zijn opgeteld 

12. Citeer je bronnen

Het citeren van je bron wekt vertrouwen op. Geeft je meer ruimte om je infographic te maatstaven. Gebruik bronnen die zo up-to-date mogelijk zijn. Bronnen citeer je meestal aan het einde van je infographic, bijvoorbeeld met een * .