De wereld om ons heen wordt steeds complexer. De hoeveelheid data en informatie stijgt exponentieel. Organisatiestructuren worden ingewikkelder en productinstructies uitgebreider. Processen zijn niet altijd meer in één keer te begrijpen. Als organisatie is tegenwoordig een hele uitdaging om de juiste informatie op een effectieve manier over te brengen aan je doelgroep. Een infographic laten maken door een goede animatiestudio is dan ook een verstandige keuze.

Wij bundelen onze kennis van online marketing, branding, datadesign en gevoel voor illustratie. Emations ontwikkelt Infographics die er niet alleen mooi uit zien maar ook een goed verhaal vertellen. Zodoende behalen we samen het resultaat dat jij voor ogen hebt. Wil je meer weten? Neem even contact op.

 


Bekijk het voorbeeld van McDonald’s eens over het thema afval. Dit geeft een goed beeld wat je bij Emations Animatiestudio kunt verwachten als je een (geanimeerde) infographic laat maken.

 

.

Mensen zijn visueel ingesteld

Wist je dat ongeveer 90 procent van alle informatie die naar onze hersenen word verstuurd bestaat uit beelden? Daarom vallen infographics zo op. Visuele content wordt bovendien 60% beter onthouden.

De kosten en doorlooptijd

Heb je vooraf een goed beeld van je verhaal en je content op orde? Dan kunnen wij al binnen een werkweek een goed ontwerp voor je infographic gereed hebben. De doorlooptijd van een infographic bij Emations is ± 2 werkweken.

SEO en linkbuilding

Goede infographics worden maar wat graag gedeeld. Ze kunnen zodoende een goede boost aan je vindbaarheid geven. Zet je infographic in als PR tool en genereer meer externe links voor je linkbuilding.

-
De boodschap staat centraal

Door onze achtergrond in reclame en communicatie zijn wij het gewend om het juiste verhaal te filteren uit een grote hoeveelheid informatie en data. We rusten niet voor we tot de kern van de zaak zijn doorgedrongen. Op welke markt richting wij ons, wat moet de doelgroep daadwerkelijk weten als ze jouw infographic onder ogen hebben gehad? 

Als we daar eenmaal achter zijn, komen we op basis van een slimme invalshoek tot een goed verhaal. Een verhaal wat we vertellen middels beeld. En dat werkt. Vraag maar aan onze opdrachtgevers. Van grote spelers als Nuon, McDonald’s, FMO, Carlson Wagonlit of PWC. Tot kleinere partners als RIBW Groep of OfficeBox. Kortom samenwerken met een Emations Animatiestudio een verstandige keuze.

 


Wil je meer weten over onze animatiestudio of een infographic laten maken? Bel dan even: 020 – 261 91 14

.

+
10 redenen een infographic te laten maken

  1. Consumenten of medewerkers gunnen zichzelf steeds minder tijd om te lezen. Een goede infographic biedt de mogelijkheid tot scannen. En zodoende toch de gewenste informatie op te nemen. Wel zo effectief!
  2. Een infographic laten ontwerpen is verstandig, een infographic is het perfecte middel om complexe materie op een simpele wijze te vertellen
  3. (Nieuws)media zijn gek op infographics. Het is dus een slim idee om naast je persbericht ook een infographic aan te bieden.
  4. Ons brein is gek op beeld. Uit onderzoek blijft dat 80 tot 90% van de dingen die we onthouden gebaseerd zijn op beelden.
  5. Een infographic trekt veel sneller de aandacht van het oog dan een tekstuele boodschap.
  6. Infographics zijn makkelijk te delen via social media. En geven een boost aan je vindbaarheid middels SEO.
  7. Een goede infographic heeft overtuigingskracht en zet aan tot actie. Dat is toch de bedoeling van communicatie?
  8. Laat een Infographic maken die past bij je merk
  9. Media zijn gek op infographics. Het is dus een slim idee om naast je persbericht ook een infographic te ontwikkelen.
  10. Wel eens overwogen om je infographic te animeren? Een zeer krachtige manier van overbrengen van informatie.

 

 

+
Waarom een infographic uitbesteden bij Emations Animatiestudio?

  • Emations Animatiestudio heeft veel ervaring in reclame en communicatie.
  • Infographics ontwerpen ontwikkelen wij snel, efficiënt en voor een goede prijs.
  • Wij werken graag voor merken met ambitie, groot en klein.
  • We zijn gek op complexe materie. Saai? Integendeel. Eervol, zeer zeker!
  • Onze infographics zijn bij uitstek geschikt om te delen via social media
    als Twitter, Facebook, Instagram en Snapchat.
  • We hebben veel kennis van online marketing. Zodoende kunnen we je infographic ook boosten middels Google Adwords, Linkedin- of Facebook advertising..

 

+
Wat kost het om een infographic te laten maken?

Wij werken snel en voor een marktconforme prijs. De kosten van een infographic laten maken is sterk afhankelijk van de hoeveelheid informatie en complexiteit die je wilt overbrengen. Een gemiddelde infographic kost ongeveer 1,5 – 2 dagen om te maken. 

Daarbij staat bij elke infographic die we ontwikkelen het verhaal centraal. De boodschap moet kort en helder en begrijpelijk overkomen bij je doelgroep. Wil je een offerte en planning op maat? We denken graag met je mee voordat je de organisatie in gaat. Je kunt hier contact opnemen of direct bellen: 020 – 261 91 14.

+
Hoe lang duurt het om een infographic te laten ontwikkelen?

De gemiddelde doorlooptijd van een infographic is ongeveer 2 werkweken.

+
12 tips als je een infographic laat ontwikkelen

Vroeger was het enkel genoeg om een infographic te laten maken en online te zetten, aandacht verzekerd. Maar tijden zijn veranderd. Infographics schieten als paddestoelen uit de grond. Social media maakt delen zeer gemakkelijk. Kwaliteit is daarom belangrijker dan ooit om op te vallen tussen al die concurrentie. Inmiddels hebben wij een 15-tal jaar ervaring met het ontwikkelen van goede infographics. We hebben fouten gemaakt en daar van geleerd. Hier zijn enkele tips die wij hebben geleerd in de loop der jaren.

1. Hou altijd je doelgroep in gedachten 

Infographics die het meest gedeeld worden op social media en die online de meeste aandacht trekken zijn altijd de infographics die voor een bepaalde doelgroep zijn gemaakt. Zorg ervoor dat je relevant bent voor je doelgroep. De ene doelgroep is de andere niet. Een tone-of-voice voor een hoger opgeleid publiek is heel anders dan een seniore doelgroep met een anders interessegebied.

2. Hou het simpel

Een van de grootste voordelen van infographics is dat ze de meest ingewikkelde processen op een simpele manier kunnen uitleggen. Maar daar zit ook gelijk het grootste gevaar. Een infographic kan ook nodeloos complex worden, waardoor deze meer vragen oproept dan vragen beantwoord. Hoe slimmer, overzichtelijker en eenvoudiger de boodschap en het proces. De makkelijker je kijker wordt geënthousiasmeerd. 

3. Breng focus aan 

Begrijpelijkheid van je infographic gaat uiteindelijk over focus. Gebruikt niet een overkill aan cijfers, feiten en data. Maar kies één onderwerp en focus op één boodschap. Daarna kun je pas een goede infographic laten maken.

4. Illustreer en maak je infographic visueel

Veel infographics bevatten veel tekst. En op de plekken waar nog ruimte is wordt nog een icoon of illustratie geplaatst.  Infographics die het beste werken zijn de infographics met een goede balans tussen illustraties en tekst. Het brein is zo ingesteld dat beelden beter worden onthouden dan tekst. Zorg voor pakkende illustraties in een moderne stijl.

5. Promoot je infographic 

 Infographics gaan niet automatisch viral. Als je wil dat je infographic wordt gedeeld en bekeken zorg dan voor veel online zichtbaarheid. Deel je infographics op een sociale media, stuur je infographic samen met een persbericht naar bekende weblogs. Voeg hem bij in je nieuwsbrief. Adverteer via Facebook, Twitter, Linkedin en Google. Samengevat: promoot, promoot en promoot. Lees bijvoorbeeld eens ons blog over video marketing strategie.

6. Maak het gemakkelijk om je infographic te bekijken

Ontwikkel een handzaam formaat maar hou een goede leesbaarheid in gedachten. Zorg ervoor dat je kleinste lettertype  zonder al te veel moeite kan worden gezien. Je infographic moet gemakkelijk te lezen en te bekijken zijn, ongeacht gebruiker. 600 pixels breed is een goede breedte om naar te streven. We raden een maximale lengte aan van 8000 pixels aan. Veel langer en je raakt de aandacht van je kijker kwijt.

7. Maak je infographic niet te zwaar

Naast lengte en breedte van een infographic is ook de zwaarte een aandachtspunt. Niet iedereen heeft een super snelle verbinding. Maak je infographic dan ook niet groter dan 1,5 MB.

8. Voeg witte ruimte toe

Durf wit ruimte toe te passen. Geeft teksten en illustraties de ruimte om te ademen. Zo ontstaat evenwicht je design. Zo benadruk je de belangrijkste onderwerpen. Een infographic laten maken door een van de ervaren animatiebedrijf als Emations is daarom een goede keuze.

9. Zorg voor een fantastische titel

Prikkelende titels. Titels die iets oplossen voor je doelgroep wakkeren de interesse aan. Denk bijvoorbeeld aan titels met een vraag. Een cijfer of stelling. Zorg dat de titel de lading van je infographic dekt. En de kijker de prikkel geeft om direct meer te weten te komen. 

10. Focus op de flow

Een goede infographic vertelt een verhaal. De infographic neemt je stap voor stap mee op een ontdekkingsreis van de informatie waar je naar op zoek bent. Alle onderwerpen zijn in elkaar verweven en ideeën geïntegreerd. Veras de kijker met interessante cijfers. Hoe meer flow, hoe minder snel de lezer afhaakt. 

11. Controleer je feiten en cijfers 

Niets zo vervelend als achteraf blijkt dat de data van je infographics niet correct is. Laat je gegevens nog eens extra controleren door een onderzoeksbureau of financiële afdeling. Zorg dat je accuraat bent. Controleer en weest kritische. In de loop van de jaren hebben we zelf deze fouten gemaakt:

  • werken met statistieken die nog klopten
  • bronnen die achteraf verkeerd bleken geïnterpreteerd
  • data die niet correct zijn opgeteld 

12. Citeer je bronnen als je een infographic laat maken

Het citeren van je bron wekt vertrouwen op. Geeft je meer ruimte om je infographic te maatstaven. Gebruik bronnen die zo up-to-date mogelijk zijn. Bronnen citeer je meestal aan het einde van je infographic, bijvoorbeeld met een * . 

+
De infographics die je bij Emations kunt laten maken

Communiceer je proces of dienst

Iedere organisatie heeft ze wel. Processen of dienst die zijn uitgeschreven. Het liefst aangevuld met modellen ontwikkelt in Powerpoint. Handig, zeker. Want de meeste mensen weten hun weg prima te vinden met Microsoft Office. Maar begrijpelijk? Nee. Vaak is er een overload aan informatie, geen hiërarchie, aantrekkelijk beeld en bovenal geen verhaallijn. Daarom werkt een infographic zo goed. In één oogopslag alle informatie over je proces, product of dient in beeld. Een prikkelen kop die aanzet tot doorlezen, aantrekkelijke visuals die je merkidentiteit versterken. 

Jaarverslag of jaarcijfers als infographic

Helaas bestaan er geen cijfers, maar hoeveel mensen zullen het jaarverslag van een organisatie van begin tot eind hebben gelezen? Ons boerenverstand weet het antwoord wel. Een infographic van je belangrijkste jaarcijfers, thema of kernboodschap zal aanzienlijk beter scoren. We geven je een paar tips:

  • Probeer niet alle informatie in 1 infographic te stoppen. Welke doelgroep is geïnteresseerd in welk type informatie. Communiceer relevante thema’s los van elkaar en koppel deze aan interessante cijfers. Dit geeft je als organisatie bovendien een goede strategie in handen om meerdere contactmomenten te hebben met je doelgroep. 
  • Laat de infographics op groot formaat uit printen en maak er een interne communicatie campagne van. Neem je medewerkers mee. Creëer verbondenheid en betrek ze bij de thema’s die binnen het bedrijf spelen. Twee vliegen in één klap. 

Bewegende (geanimeerde) infographic 

Wat werk er nu beter dan pagina dan een beeld of een mooie illustratie aangevuld met boeiende grafieken. Zo hou je de doelgroep langer op je website. Emations kan je helpen om de pagina te ontwerpen. En samen met je ontwikkelaar door te vertalen naar de juiste code. 

Infographic ter ondersteuning van je persbericht

Een goed persbericht kan tegenwoordig niet meer zonder beeld wat je merk versterkt. Ons idee voor een PR-strategie die altijd scoort:

  1. Laat een onderzoek uitvoeren door een goed onderzoeksbureau. 
  2. Visualiseer het onderzoek middels een infographic 
  3. Schrijft een killer persbericht

Uitleganimatie met een infographic 

De aandachtspanne van je doelgroep is vaak maar kort. Mensen zijn aan het werk, je informatie heeft geen voorkeurspositie in het hoofd. Als communicatiedeskundige begrijp je ongetwijfeld hoe dit werkt. Daarom adviseren wij onze opdrachtgevers altijd om uitleganimatie te laten maken die nooit langer dan 80 seconden te maken. Heb je toch meer tijd nodig om je verhaal te vertellen? Pas een slimme strategie toe:

  1. Zet je doelgroep aan tot actie met een uitleganimatie. 
  2. Communiceer het platvorm waar ze meer informatie kunnen vinden: de infographic
  3. Laat de infographic aanzetten tot het maken van een afspraak.

Of het nu interne of externe communicatie betreft. Meerdere contactmomenten zorgen ervoor dat je een grote kans hebt om de benodigde boodschap over het voetlicht te brengen. Zolang je boodschap en informatie relevant is zal niemand deze als spam ervaren.

 


Wil je meer weten over de infographic die je binnen Emations kunt laten maken? Neem dan even contact op. Bel dan even 020 – 261 91 14