Infographic krachtige communicatie
Datum: 11 december 2019

4 belangrijke redenen voor krachtige communicatie via infographics WO II gevangen in onderzoek, beeld en tekst

Onze animatiestudio Emations maakt ze al jaren: Infographics. Inmiddels zijn ze niet meer weg te denken uit de communicatiewereld: populaire, geïllustreerde afbeeldingen – creatief voorzien van summiere tekst en cijfers – die informatie op een begrijpelijke, visueel en tekstueel aantrekkelijke wijze toegankelijk maken. Dat dit communicatiemiddel meer dan volwassen is geworden, bewijst het onlangs verschenen boek ‘De Tweede Wereldoorlog in Infographics’.

Het aantal verspreide infographics groeit wereldwijd gemiddeld dagelijks(!) met zo’n 1 procent. En dat is eigenlijk niet zo verwonderlijk, want het medium is al zo oud als de weg naar Rome. Denk bijvoorbeeld aan de pictogrammen die oerbewoners schilderden op de wanden van grotten, of de hiëroglyfen van de oude Egyptenaren. Toch is dit communicatiemiddel – ‘marketingtechnisch’ gezien – pas echt volwassen geworden in de afgelopen twee decennia. Uiteraard eerst door de reikwijdte van internet, gevolgd door de populariteit van social media.

Enorme omvang

Een mooi bewijs van die volwassenheid is het onlangs verschenen boek ‘De Tweede Wereldoorlog in infographics’. Een boek, ja. Want de omvang van zo’n project laat zich niet gemakkelijk lezen op internetpagina’s. Ga er maar aan staan: het documenteren en interpreteren van de gigantische hoeveelheid informatie van één van de meest ingrijpende gebeurtenissen uit onze geschiedenis. En dat in afbeeldingen en cijfers. Uiteraard begeleid door bondige, goed geschreven teksten. But they pulled it off. En zo levert dit boek van Franse geschiedkundigen, schrijvers en vormgevers een totaal nieuwe kijk op de Tweede Wereldoorlog. Dit allemaal dankzij infographics.

Krachtig en populair

Maar wat maakt dan dat infographic design zo krachtig en inmiddels zo populair zijn? Volgens ons zijn er vele redenen. We noemen hier – wat ons betreft – de vier belangrijkste:

1. Effectieve informatie in één oogopslag

Een goede infographic maakt – op een creatieve manier – in één oogopslag duidelijk waar een onderwerp over gaat en welke conclusies de lezer/kijker daaruit kan trekken. Uiteraard gaat daar wel eerst zorgvuldig onderzoek aan vooraf.

2. Goede vindbaarheid en verspreiding: SEO

Aantrekkelijke en goedgemaakte infographics worden goed gescand door zoekgerichte index-websites en graag verspreid op social media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. Search Engine Optimization (SEO) zorgt ervoor dat relevante en interessante informatie graag wordt gedeeld.

3. Krachtige marketing tool

In tegenstelling tot het – slechts – gebruiken van tekst, zorgt de visuele kant van een interactieve infographic ervoor dat de inhoud goed wordt onthouden en graag wordt gedeeld. Dit maakt het medium vergelijkbaar met het gebruik van video of animatie. Beide, middelen met vergelijkbare impact.

4. Een lust voor het oog

Mensen zijn visueel ingesteld en missen vaak het geduld of de tijd om teksten te lezen. Juist dit maakt het medium infographics dan ook zo krachtig: een zinvol onderwerp, voorzien van korte, bondige teksten, heldere visuals en gebaseerd op gedegen onderzoek maakt een goedgemaakte infographic poster tot een ‘killer’ op internet.

In het geval van het infographic voorbeeld ‘De Tweede Wereldoorlog in Infographics’ lijkt de laatste conclusie een wrange. En dat is het ook. Maar het bewijst in ieder geval de kracht van aantrekkelijk beeld, heldere tekst en de juiste informatie. En leidt het medium daarmee hopelijk tot de juiste conclusie. In dit geval: nooit meer. De infographic: alles ineen..

Het boek ‘De Tweede Wereldoorlog in Infographics’ is te bestellen bij Bol.com.

 


Matthijs Panhuis

Oprichter van Emations Animatiestudio, heeft 20 jaar ervaring als infographic ontwerper voor opdrachtgevers groot en klein.