goede infographic
Datum: 2 april 2019

Hoe maak je een goede infographic? Lees het geheim van de smid

Bij Emations Animatiestudio hebben we in de loop der jaren heel wat infographics ontwikkeld. Dit voor uiteenlopende opdrachtgevers. In dit blog delen we graag het geheim van de goede infographic smid met je.
.

Waarom een infographic?

Wist je dat mensen 80% onthouden van wat ze zien? 20% van wat ze lezen en maar 10% van wat ze horen? Goede infographics worden dan ook 30x sneller gelezen dan een artikel. En o zo graag op social media gedeeld. Bekijk de infographic van Marketing Domination Media eens. Genoeg reden waarom tegenwoordig iedere content marketeer infographics opneemt in zijn of haar online middelenmix.

Begin bij de basis

Iedereen kan research doen. En in al je enthousiasme zet je het liefst meteen een creatieve studio aan het werk. Maar een goede infographic vereist dat je begint bij de basis: voor wie maken we de infographic en wat is het doel? De ene doelgroep is de andere niet, denk aan kennisniveau, leeftijd, interesses enz. Op welk platvorm bevindt zich vervolgens je doelgroep en met welke strategie zorgen we ervoor dat ze jouw verhaal ook te zien krijgen. Koop bijvoorbeeld advertentie ruimte in om meer online bereik te generen.

Verzin een goede invalshoek

Nu je helder voor ogen hebt wat de strategie en het doel van je infographic is, is het tijd voor de volgende stap. Verzin een goede invalshoek. Wat is het haakje waarmee we onderhuids de interesse van je doelgroep kunnen triggeren? Wat is de specifieke informatiebehoefte die je infographic oplost voor de kijker? Wakker de interesse van de lezer vervolgens aan met een slimme titel en pakkende introtekst. Bekijk de infographic van Neil Patel eens over goede ‘clickbait’ titels.

Beschrijf de opdracht

Tijd voor de volgende stap. Selecteer een studio die zich gespecialiseerd heeft in het ontwikkelen van infographics. Zet de opdracht kort en helder op papier. Beschrijf je doelgroep, strategie, doel en voeg het idee achter je invalshoek toe. Geef een budget af en stel hierop je verwachtingspatroon in. Denk na over het formaat. En kom je er niet uit? Vraag advies, een goede studio denkt graag met je mee. Kan research voor je doen. Adviseren of pakkende tekst. Kortom: brengt je ideeën weer een stap verder.

Vertel een verhaal

Een goede infographic is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar vertelt een verhaal. Het gaat er niet om zoveel mogelijk cijfers te presenteren, het gaat erom dat je relevante data gebruikt die je verhaal kracht bij zetten. Zorg ervoor dat cijfers en boodschap, samen met illustraties, je verhaal complimenteren. Maak rijk gebruik van de data uit je eigen organisatie, maar betrek ook externe bronnen. Dit vergroot je geloofwaardigheid. Laat vervolgens de tone of voice van je verhaal aansluiten bij je merkidentiteit. 

Nog wat tips voor een goede infographic:

  • Beperk de hoeveelheid tekst: een goede infographic zegt veel, met weinig woorden.
  • Blijf kritisch: check bij elke stap, elke zin, elk plaatje of dit past binnen je merkidentiteit, de opdracht beschrijving, je doelgroep en doel.
  • Schrijven is schrappen: voorkom dat je in herhaling valt. Skip cijfers die niets nieuws vertellen.
  • Hou het simpel.
  • Maak gebruik van een mooie pakkende header illustratie.
  • Laat duidelijk zien we de afzender is.
  • Vergeet niet aan te zetten tot actie, wat moet de kijker doen als hij de informatie tot zich genomen heeft?
  • En bovenal: have fun  🙂

 

Matthijs Panhuis
Oprichter van Emations Animatiestudio, ontwikkelt al meer dan 20 jaar infographics voor opdrachtgevers groot en klein. Bekijk hier onlangs ontwikkelde infographics door Emations Animatiestudio.