bedrijfsanimatie, animatiebedrijf
Datum: 28 november 2019

Waarom bedrijfsanimatie zo gewild is En hoe maak je een goede bedrijfsanimatie

Video is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Of het nu animatie voor een social media campagne betreft of bedrijfsvideo voor een corporate story. Een bedrijfsanimatie rondom een verandertraject of de lancering van een nieuwe dienst. Video en animatie hebben een vaste plek verworven in de middelenmix van iedere communicatieprofessional. En dat is niet zo gek, we zetten wat indrukwekkende cijfers een rij:

  • 81% van de bedrijven gebruikt video en bedrijfsanimatie als marketing instrument;
  • 6 van de 10 mensen kijkt liever online filmpjes dan televisie;
  •  In 2019 beslaat video 80% van het wereldwijde internet verkeer;
  • Er wordt dagelijks 100 miljoen uur aan video content bekeken op Facebook. En wat te denken van Youtube, per dag wordt er maar liefst 500 miljoen uur aan video verorberd.

 

Bedrijfsanimatie video, google ranking en SEO

Voor het bedrijfsleven is een goede ranking op Google onontbeerlijk. 60% van de gebruikers klikt op de eerst drie bedrijven na een zoekresultaat. En dan doelen we uiteraard niet op advertenties, de click through rate is al jaren aan het dalen. Een bedrijfsanimatie video op de landingspagina kan conversie tot wel 80% vergoten.  Volgens Video Explainers heeft een organisatie met een bedrijfsanimatie op haar landingspage 53 keer meer kans om op de eerste pagina van Google te komen.

Daarnaast blijven bezoekers gemiddeld 2,6 keer langer op een website als deze een video of animatiefilmpje bevat. Bovendien kun je via Youtube of Vimeo veel traffic generen naar je website met de juiste key words. Goede keywords zijn te selecteren via de Google Keyword planner.

 

Hoe maak je een goede bedrijfsanimatie

Een steengoede bedrijfsanimatie ontwikkelen gaat niet vanzelf. Een goede inventarisatie is onmisbaar om een animatiefilm te maken die voldoet aan de verwachtingen. Communiceer de briefing bijvoorbeeld vooraf aan het hele team, inclusief beslissingsbevoegde. Zo creëer je draagvlak, voelt iedereen zich betrokken en zijn de grootste inhoudelijke hobbels genomen. Zoek je een goede invalshoek? Laat de video iets oplossen voor de kijker. Communiceer geen specificaties, maar voordelen. Specificaties zijn ‘koud’ en voordelen ‘warm’. Inspelen op gevoel vergroot herkenbaarheid en zet aan tot actie.

Een goede briefing beantwoord de volgende vragen:

• Voor welke doelgroep ontwikkelen we de bedrijfsanimatie?
• Wat is het haakje waarmee we interesse kunnen wekken bij de doelgroep?
• Wat lost de bedrijfsanimatie op voor deze doelgroep?
• Wat zijn de voordelen van je dienst, programma of product?
• Welke toon mag de animatiefilm in zich dragen?
• Wat kunnen bewaren zijn van de kijker?
• Welke doelstelling willen we behalen met de animatie?
• En wat is de strategie om deze doelstelling te bereiken?
• Wat is het budget? 

Het antwoord op bovenstaande vragen vormt de basis voor een goed script. Een script van ± 170 woorden resulteert in een bedrijfsanimatie van 80 seconden. Een aandachtsspanne waarbinnen we de kijker van je bedrijfsanimatie het best kunnen overtuigen.

 

Welke animatiebedrijf kies je voor de ontwikkeling

Animatie bedrijven schieten als paddestoelen uit de grond. Niet zo gek als we de cijfers over video en bedrijfsanimatie zien. Maar welk animatiebedrijf kies je om je animatiefilmpje te laten ontwikkelen? Selecteer een partij die past bij je doelstelling,  verwachtingspatroon en logischerwijs budget. Heeft de studio animaties gemaakt in een stijl die aanspreekt en/of goede resultaten behaald met videomarketing? Het ontwikkelen van een bedrijfsanimatie is een vaak kortdurend, intensief traject. Wederzijds vertrouwen en kunde zijn belangrijke voorwaarden om een animatiefilm te ontwikkelen die een doelgroep aanzet tot actie.

 

Wat kost een animatiefilmpje

De prijs van een bedrijfsanimatie varieert tussen de € 700 en € 7000 voor een 2D animatie van ongeveer een minuut. Afhankelijk van het budget kun je de volgende afwegingen maken:

  • Vind je het geen bezwaar om met een animatiebedrijf te werken zonder ervaring zodat je zelf veel kunt sturen? Of zoek je juist een ervaren animatiebedrijf met adviseurs die meedenken op het gebied van online communicatie.
  • Laat je een animatiefilmpje maken middels een standaard pakket en is het niet erg dat stijl ook bij andere bedrijven terugkomt? Of laat je een animatie op maat ontwikkelen die nauw aansluit op je merkidentiteit?
  • Is een bedrijfsanimatie opgebouwd uit iconen voldoende, of wil je de animatie voorzien van meer levendige illustratieve werelden?
  • Daarnaast is de lengte van je bedrijfsanimatie van grote invloed op je prijs. Twee keer zo lang betekent ook vaak twee maal zo duur.

 

Kies de juiste video marketing strategie voor je bedrijfsanimatie

Je hebt een animatiebedrijf geselecteerd. En prachtige bedrijfsanimatie gemaakt met een boodschap die nauw aansluit op je doelgroep. Maar nu moet er ook naar gekeken worden natuurlijk. Een goede videomarketing strategie is onmisbaar. We houden daarbij de volgende stappen aan:

  • Doelgroep analyse: op welke kanalen bevindt je doelgroep zich. En hoe groot is deze doelgroep?
  • In welke fase van de Customer Journey zitten we? Laten we de doelgroep kennis maken in de awareness-fase? En wat wordt de volgende stap na de kennismaking?
  • Koppelen we Facebook en/of Google advertising aan de bedrijfsanimatie of maken we gebruik van een mailing of persbericht?
  • Test de video. Hoe lang wordt hij bekeken? Welk social media kanalen presteren beter, zit er verschil in tumbnails of tekst boven de bedrijfsanimatie? Zo haal je uiteindelijk het maximale resultaat uit je budget.

Maar bovenal; wees relevant voor je doelgroep, durf te kiezen en ontwikkel met plezier 🙂

 


Matthijs Panhuis
Oprichter van Emations Animatiebedrijf, ontwikkelt bedrijfsanimatie films voor opdrachtgevers groot en klein.