animatiebedrijf
Datum: 30 januari 2020

Hoe kies je het juiste animatiebedrijf? 7 tips om de juiste partner te vinden

Stel, er vindt een verandering plaats binnen de organisatie en de nieuwe werkwijze vraagt om begrip van medewerkers. Of een nieuwe dienst staat in de steigers en de online uitrol voor de deur. De raad van bestuur heeft een innovatief beleidsstuk geschreven maar een goede vertaling naar de kernboodschap ontbreekt…

Uit ervaring weet je dat een uitleganimatie een betaalbare en effectieve tool is. Een tool die weinig vergt van je doelgroep en heel gericht te communiceren is. Maar hoe selecteer je nu het juiste animatiebedrijf om je verhaal op een succesvolle manier over het voetlicht te brengen? We lopen graag met je door een aantal afwegingen en criteria:

 

1. Werkt het animatiebedrijf met heldere processtappen?

Hoe inzichtelijker het proces, hoe makkelijker de samenwerking, hoe meer de focus ligt op een goed eindresultaat. Overzichtelijke stappen zijn:

 

animatiebedrijf proces

Vastleggen van de juiste randvoorwaarden

Stem vooraf de kernboodschap, sterktes, zwaktes, doelgroep, tone of voice, probleemstelling, voordelen en call to action, look & feel, met elkaar af. Deze randvoorwaarden leg je vast in een briefing document.

 Schrijven van een herkenbaar script

Het vertrekpunt is helder. Tijd om de boodschap te vertalen naar een goed script. Een script bestaat een begin-, midden- en eindgedeelte. Roept herkenning op bij de kijker, overtuigt en zet aan tot actie. De ideale lengte van een script is ± 175 woorden, wat in de praktijk neer komt op 1.20 minuut aan animatie. De ideale tijdspanne voor een kijker.

Selecteren van een voice over

Een professioneel animatiebedrijf werkt samen met vaste partners. Zodoende hebben ze een arsenaal aan goede stemmen tot hun beschikking die aansluiten bij je verhaal. En zodoende je boodschap versterken. Vraag een aantal stemvoorstellen. Leg deze niet langs de smaakmeter maar toets ze aan je briefingsformulier. Betrouwbaar en serieus? Enthousiast en direct. Of toch vriendelijk, warm en herkenbaar. Bij ieder verhaal is wel een passend stemgeluid te vinden.

Ontwikkeling van het storyboard

Is het script akkoord en stem bepaald? Tijd om inhoud te koppelen aan boodschap. Op basis van het script worden alle scènes bedacht en uitgetekend. Een storyboard heeft een herkenbare verhaallijn. Waarbij scènes vloeiend in elkaar overgaan. Platte metaforen en ‘plaatje praatje’ worden hierbij zoveel mogelijk vermeden. Een goede uitleg animatie heeft een verdiepingsslag en maakt gebruik van een verhaallijn die de kijker blijft boeien tot het eind. Vaak worden de huisstijl van een organisatie verwerkt in het storyboard. Denk hierbij aan een vormtaal, lettertype of kleurgebruik.

Animeren

Versterkt het storyboard het script? Is de timing van de voice over in orde? Dan breekt de leukste fase aan: het animeren aan. De ’12 Principes van animatie’ door Ollie Johnston en Frank Thomas van Disney vormen daarbij een goede leidraad. Deze principes behandelen onderwerpen als timing, character animatie, emotie en aantrekkelijkheid van een animatie. Bekijk het voorbeeld eens. Een goede animator kent de principes en past te toe. Zo ontstaat een flow, ritme en een fijne animatie om naar te kijken.

 

Muziek een geluidseffecten

Tenslotte maken muziek en geluidseffecten de animatie af. Dat kan speciaal op maat gecomponeerde muziek zijn. Maar net zo goed muziekje van een stock bureau, afhankelijk van het budget. Voor beiden geldt; leg je briefing formulier er nog eens naast. Zodoende gaat het niet om smaak maar om randvoorwaarden.

Oplevering

Uitleganimaties worden vaak in standaard bestandsformaten opgeleverd. Denk hierbij aan .mp4 en .avi. Vraag bijvoorbeeld naar een thumbnail. Een plaatje aan het begin voor je video op  Youtube of Vimeo, zo heeft je video direct een mooie titel.

 

2. Past mijn budget bij mij verwachtingspatroon?

Een uitleganimatie laten maken kun je tegen elk budget. Afhankelijk van het detailniveau, de complexiteit en lengte. In een range van € 700 tot € 7.000 euro. Goedkopere animaties worden vaak gemaakt in voor voorbedachte stijlen of programma’s. Zo kan het zijn dat je de tekenstijl of poppetjes ook terugziet bij een andere organisatie. Vaak ogen de voorbedachte animaties wat minder serieus en cartoonesk. Een animatie op maat kost bij een professioneel animatiebedrijf tussen de €5.000 en €6.000 voor een animatie van ± 75 seconden. Zodoende krijg je een uitleganimatie die nauw aansluit bij je merk. Een animatie waar je jaren mee vooruit kunt.


3. Spreekt het werk van het animatiebedrijf mij aan?

Ieder animatiebedrijf heeft een eigen signatuur. Al zie je steeds meer studio’s in verschillende stijlen werken. Er zijn vaak genoeg voorbeelden genoeg te vinden op de website. En anders kun je deze opvragen. Cases zijn lang niet altijd zichtbaar op de website. Niet alle opdrachtgevers geven toestemming om het werk te vertonen. Of het betreft een intern communicatietraject. Bekijk je randvoorwaarden en koppel deze aan de illustratie- en animatie stijl. Maak de afweging of deze aansluiten bij jouw merk.


4. Hoe snel wil ik de animatie gereed hebben?

Een eenvoudige uitleganimatie kunnen soms al binnen 2 weken klaar zijn. Voor een complexere animatie is een doorlooptijd van 4-5 weken – van briefing tot oplevering – heel normaal. Zo is er voldoende tijd om een kwalitatieve verdiepingsslag aan te brengen middels correctierondes. Zo werk je samen toe naar een hoogstand product.


5. Spreek vooraf je verwachting uit naar elkaar

Vraag vooraf naar de doelstelling van het animatiebedrijf. Geef aan wat je belangrijk vindt in de samenwerking en het proces. Wil je vaste momenten van persoonlijk overleg of is terugkoppeling via de mail afdoende.


6. Welke diensten kan een animatiebedrijf mij ondersteunen?

Online strategie

De positionering van je organisatie staat. Je hebt een sterke online identiteit die nauw aansluit bij je merk en haar gedragingen. En je hebt de doelgroep helder voor ogen. Mooi, dan kan een animatiebedrijf meedenken over de implementatie van je uitleganimatie. Op welke kanalen bevindt je doelgroep zich, wat is de boodschap waarmee we interesse kunnen wekken. Beter gezegd, wel probleem lost de animatie op voor jouw kijker? En welke stijl sluit hier het beste bij aan?

2D animatie en/of 3D animatie

Het kernproduct van een animatiebedrijf is logischerwijs animatie. Dat kan in 2D animatie of 3D animatie zijn. Afhankelijk van je vraagstuk en doelstelling. Een 2D animatie is vaak sneller te producten, dus goedkoper in ontwikkeling. Hier kun je meer lezen over de verschillen tussen 2D animatie en 3D animatie. Voor het uitleggen van een proces in de medische- of technische sector wordt 3D animatie toegepast.

Illustratieve huisstijl

Steeds meer bedrijven hebben een illustratieve huisstijl vastgelegd in hun merkidentiteit. Een huisstijl die nauw aansluit bij de gedragingen van het merk, haar waarden en DNA. Hoe zien figuren er bijvoorbeeld uit? Is er een vast pakket aan iconen of mag hier van afgeweken worden? Zo krijgt de organisatie ook op het gebied van infographic, uitleganimatie en illustratie een eenduidig gezicht naar buiten toe. Een goed animatiebedrijf kan je ondersteunen en adviseren in de ontwikkeling van een illustratieve huisstijl.

Infographic

Naast animaties ontwikkelen animatie bedrijven vaak ook infographics. Bijvoorbeeld een bedrijfsproces helder vertaald in beeld en tekst. Waarbij de opbouw in wezen vergelijkbaar is met animatie. Waarbij een complex vraagstuk op een eenvoudige, interessante wijze is gevisualiseerd. Met als doel informeren of aanzetten tot actie.

Interne communicatie animatie

Interne communicatie is een specialisatie op zich. Het vergt meer kennis van een animatiebedrijf dan alleen het ontwikkelen van een filmpje. Heeft het animatiebedrijf ervaring met organisatieveranderingen of interne communicatie programma’s? Zodat ze niet alleen uit voeren, maar ook kunnen meedenken over de juiste boodschap en tone of voice? Bij een interne communicatie animatie is het uiteindelijke doel vaak niet ‘uitleg’ maar ‘begrip’ van medewerkers. Dat vraagt om een hele andere benadering. Onderzoek onder de medewerkers vooraf kan daarbij zeer van pas komen. Wat zijn de gevaren, waar liggen de kansen?


7. Kies je een animatiebedrijf om de hoek of elders?

Animatiebedrijven – van groot tot klein – zitten door heel Nederland. De meeste in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven. Maar grote studio’s werken net zo goed buiten de landsgrenzen. Is het nodig om samen te werken met een studio om te hoek? Niet perse. Een kennismaking of tussentijdse evaluatie kunnen prima worden gedaan via Skype.

Succes met het selecteren van de juiste partner!

 


Matthijs Panhuis
Oprichter van Emations Animatiestudio en werkt voor opdrachtgevers groot en klein. In binnen en buitenland.