u of je gebruiken in een animatie script
Datum: 7 november 2019

Wie is u? Gebruik je ‘u’ of ‘je’ in een uitleganimatie?

We stoeien er bij animatiestudio Emations al jaren mee: wordt de kijker van onze uitleg animaties aangesproken met ‘u’ of met ‘je’? En hoewel we de discussie steeds opnieuw voeren, zijn we er zelf al lang uit. Onze voorkeur gaat sterk uit naar ‘je’. En wel om een drietal belangrijke redenen.

 

Het gebruik van ‘je’ versus ‘u’ blijft voor veel van onze opdrachtgevers een lastig verhaal: zij begeven zich in een zakelijke omgeving en in die omgeving wil je de beleefdheidsvorm in acht nemen. Klanten en zakenpartners zijn immers geen informele vrienden die je meteen aanspreekt met ‘je’ en ‘jij’. Waarom heeft het gebruik van ‘je’ bij het maken van 2d-animaties dan toch onze voorkeur?

 

  1. De doelgroep is geen persoon

In onze uitleganimaties gebruiken we ‘je’ vaak in overdrachtelijke zin. We adresseren iedereen en dus niet iemand specifiek. En wie voelt zich een ‘u’? Het zou bijvoorbeeld vreemd aanvoelen om een animatie te beginnen met: ‘Stel u heeft trek in een hamburger.’ Met een dergelijke zin zullen jongeren zich niet snel aangesproken voelen. Toch zijn ook zij – of eerder vooral – de doelgroep. Voelen ouderen zich hiermee ongewenst getutoyeerd? Welnee. De zin is immers figuurlijk bedoeld, ongeacht status of leeftijd. Liever dus: ‘je’. Je spreekt immers geen persoon aan maar iedereen.

 

2, ‘U’ is afstandelijk

Het gebruik van ‘u’ is weliswaar beleefd maar ook formeel en daarmee afstandelijk. En wil je niet juist een hechte band opbouwen met je doelgroep? ‘U’ past daarbij niet. De meeste ouderen die ik ken, roepen direct ‘zeg asjeblieft je’ als je een gesprek met ze aangaat. En die dialoog met ze aangaan, is juist wat je als afzender van de animatie wilt. ‘Je’, dus.

 

  1. ‘Je’ past bij het medium

Uitleganimaties hebben doorgaans een klare, vriendelijke, vaak ongedwongen en humoristische toon. Een toon, waarbij het gebruik van ‘je’ volgens ons veel beter past dan ‘u’. Dit komt alleen al door het gebruikmaken van characters: getekende persoontjes die de boodschap helder maar liefst ook optimistisch overbrengen. Maar ook voor meer zakelijk ingestoken, ‘streng-grafische’ animaties geldt, dat je als afzender liefst zo snel mogelijk een persoonlijke band aangaat met je doelgroep.

Nooit meer u?

Natuurlijk blijft het gebruik van ‘u’ in sommige gevallen wenselijk. Bijvoorbeeld wanneer dat gebruik stevig is verankerd in de brand voice, de vastgelegde spreekstem van de organisatie. Soms ontkomen we er dus gewoon niet aan. Maar onze voorkeur heeft ‘je’. Tutoyeren maakt je merk persoonlijk en daarmee sympathiek. Rock & roll-zanger Herman Brood ging nog een stapje verder. Hij zei ooit: ‘Wij accepteren u, zoals ik ben.’

 

Matthijs Panhuis
Oprichter van Emations Animatiestudio, ontwikkelt animaties voor opdrachtgevers groot en klein. Bekijk hier onlangs ontwikkelde uitleganimaties door Emations.